PMJV Önkormányzata 2016 novemberében nettó 80 millió forintért megvásárolta a Misina-étterem épületét abból a célból, hogy azon a későbbiekben fejlesztést hajtson végre.
A szerződéskötést megelőzően a döntéshozók azonban már számos információ birtokában voltak, amelyek alapján a megvásárolni tervezett ingatlan tartószerkezeti állapotának olyan mértékű hibája is felmerült, amely jelentős kockázatot jelentett a projekt kivitelezésére, mind annak megvalósíthatósága, mind pedig költségigénye vonatkozásában, ez azonban a vételár kialakítása során nem került figyelembe vételre.
Bár az adásvételt megelőzően a jogi környezet adta lehetőségek miatt a tartószerkezet olyan mértékű feltárására nem volt lehetőség, amely egyértelműen megállapította volna a későbbiekben nyilvánvalóvá vált súlyos rejtett hibáit, azonban több szakértői nyilatkozat is készült ezt megelőzően, amely egyértelműen utalt arra, hogy a tartószerkezet statikailag rendkívül leromlott állapotban van és részletes feltárásokra van szükség a hibák mértékének pontos feltárása céljából.
Eszerint tehát a vételár egy olyan érték volt, amely nem számolt az esetleges rejtett hibákból eredően szükségessé váló jelentős összegű ráfordításokkal, amely rejtett hibákért egyébiránt az eladó tartozik kellékszavatossággal.
PMJV Önkormányzata, mint vevő képviseletében eljáró felelős személyek tehát már az adásvételt megelőzően is kellő információk birtokában voltak azzal kapcsolatban, hogy a megvásárolni tervezett ingatlan gyenge pontja, amely az egész beruházásra jelentős hatással lehet – és lett is -, az az ingatlan tartószerkezeti állapota.
Felelős döntéshozónak ezt az információt (illetve információhiányt) kellő óvatossággal kellett volna kezelnie, mint potenciális kockázati tényezőt és erre a kritikus pontra már az adásvételi szerződés megkötése során is kiemelt hangsúlyt kellett volna fektetni, ezt a kockázatot bele kellett volna építeni a szerződésbe, hogy a későbbiekben jogos igényt tudjanak érvényesíteni a rejtett hibából eredő károk mérséklésére.
Végül be is következett az, amire számos körülmény utalt már: a kivitelezés során feltárt súlyos tartószerkezeti hibákból adódóan a többlet ráfordítás cc. nettó 100 millió forintban került megállapításra, ami végeredményben a projekt teljes leállását eredményezte.
PMJV Önkormányzata részéről azonban a fenti rejtett hibának a megállapítását követően semmilyen jogi lépésre, kezdeményezésre nem került sor az eladó felé a fenti körülményekből adódó következmények kompenzálása céljából.
A szerződéstől való elállás vagy a megtámadás lehetőségének elmulasztása miatt az okozott vagyoni hátrány maga a vételár, különös tekintettel arra, hogy a rejtett hibából eredően a megállapított többletköltség a vételárnál is magasabb, összegszerűen nettó 100 millió Ft lett volna.
Időközben arra is fény derült, hogy az eladó cég végelszámolás során megszünt.
PMJV Önkormányzata az adásvételt követően kivitelező kiválasztására közbeszerzési eljárást folytatott le. A vállalási ár lényegesen meghaladta az előzetesen becsült és a támogató hatóság felé közölt árakat, így az Önkormányzatnak az eredeti 1,1 millió Ft összegű önerő helyett már ekkor lényegesen több, összegszerűen 155 millió Ft önerőt kellett biztosítani más forrásból.
A vállalkozó a Misina étterem és környezetét érintő fejlesztését megkezdte, azonban a bontási munkálatok részbeni elvégzését követően akadályközlést jelentett be az épület tartószerkezetén feltárt statikai hibákra tekintettel.
Ezt követően 2 hónappal később a kivitelező 25%-os készültségről nyújtotta be teljesítésigazolást, majd annak megrendelői elfogadását követően a számlákat is, összesen nettó 112.302.244 Ft összegben, amelyet a megrendelő kifizetett a vállalkozó részére. Ezzel egyidőben a vállalkozó bejelentette azt is, hogy a továbbhaladás nem lehetséges, éppen a tartószerkezeten feltárt súlyos statikai hibák miatt.
Életszerűtlen, hogy az előre nem látható tartószerkezeti problémák miatti leállásig elvégezhető munkák értéke pontosan a teljes vállalás 25%-át tették ki, vagyis megkérdőjelezhető a 25%-os teljesítés valóságalapja.
PMJV Önkormányzata, mint megbízó részéről indokolt lett volna, hogy a kialakult helyzetre tekintettel, a vállalkozó levonulását megelőzően részletes és tételes felmérést készítsen az elkészült munkálatokról és az alapján számoljanak el, erre azonban a rendelkezésre álló információk alapján nem került sor.
Az ügyben kirendelt ingatlanforgalmi és műszaki szakértő megállapította, hogy az 1. részszámlához tartozó teljesítési dokumentumok alapján igazolt és kifizetett 25%-os teljesítési értékkel, azaz nettó 112.302.244 Ft-tal szemben ténylegesen – a szakértői becslés +5%-is hibahatárát is figyelembe véve – megközelítőleg nettó 51.000.000 Ft értékű teljesítés valósult meg.
A vagyoni hátrány a ténylegesen el nem végzett, de elszámolt teljesítéshez kapcsolódóan megközelítőleg nettó 60.000.000 Ft.
A fent leírtak alapján 2 rendbeli hűtlen kezelés bűncselekmény elkövetésének a gyanúja állapítható meg.
Az ügyben folyik a nyomozás.
Elkövetési érték: 110 000 000 Ft.
Feljelentés: 2021.10.11.
Szakértői szemle: 2022.06.23.
Adatkérés a nyomozó hatóság részéről: 2022.09.08.
Gyanúsítás és zár alá vétel: 2022.10.09.