Ezekre és hasonló kérdésekre kell, hogy választ adjon az átvilágítás eredményeként a napokban indult nyomozás.
A PSN Zrt. a 2015.11.05. napján bruttó 127 millió forintot fizetett ki a PMFC-Sport Kft. részére tárgyi eszközök (7.747.000 Ft), „PMFC Brand” (114.300.000 Ft), valamint PMFC Weboldal (4.953.000 Ft) ellenértékeként adásvételi szerződés alapján.
A „PMFC Brand” elnevezésű vagyoni értékű jog magába foglalta a PMFC elnevezésének, logójának, címerének használatát, a PMFC Sport cégnevet, továbbá a pmfc.hu domain nevet és admin jogosultságot, valamint a PMFC elnevezéshez kapcsolódó összes marketing és arculati jog használatát.
Az audit során megállapítást nyert, hogy a PMFC elnevezés és logo vonatkozásában a PMFC-Sport Kft. jogosult javára történő védjegyoltalom bejelentése a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala felé 2015.07.15. napján - vagyis nem sokkal az adásvételt megelőzően – történt, a lajstromozásról pedig már a szerződéskötést követően hónapokkal született határozat, tehát a vételárat azelőtt fizették ki, hogy a védjegyoltalmat egyáltalán bejegyezték volna.
Megállapítást nyert továbbá, hogy azon túl, hogy a védjegyoltalom bejelentésére 15 évet vártak, a 2015.07.15. napi bejelentést megelőzően már kérelmezték a Kft. fizetésképtelenségének megállapítását és felszámolásának elrendelését, sőt, az adásvétel előkészítői munkái is folyamatban voltak.
További érdekesség, hogy bár az adásvételi szerződés alapján a több mint 100 millió forintos vételár kifizetésére már a szerződéskötés napján sor került, a védjegyjogosult továbbra is a PMFC-Sport Kft. maradt, egészen az audit időszakáig nem kezdeményezték a jogosult átjegyzését a PSN Zrt. javára, csak az audit által tett megállapítást követően.
Az adásvételi szerződésben rögzített vételár alapját valamennyi tételre kiterjedő szakértői vélemény képezte. A szakértői vélemény elkészítésére vonatkozó megbízás 2015.07.23. napján, maga a szakvélemény pedig 2015.08.14. napján kelt.
Az audit megállapította, hogy ezzel szemben már a fentieket megelőzően, a 2015.07.17. napján kelt, a PMFC-Matias átvételéhez szükséges szerződések jóváhagyására irányuló polgármesteri előterjesztés, valamint szintén ezen a napon kelt keretszerződés is számszerűsítve tartalmazta, hogy a tervezett adásvételi szerződés alapján a PSN Zrt. nettó 100 millió forintért vásárolja meg a PMFC-Sport Kft.-től az ingóságokat, tárgyi eszközöket, továbbá a „PMFC Brand” körébe és a weboldalhoz kapcsolódó jogokat.
Tehát a vételárat a felek már azelőtt tudták, hogy éppen az annak megállapítására megbízott szakértő a szakvéleményét elkészítette volna, aki egyébiránt szinte pontosan akkora (nettó 100.900.000 Ft) értéket állapított meg, mint amit az előterjesztésben és a keretszerződésben is rögzítettek.
Az értékelésről készült szakértői véleményt megvizsgálva további kétségek merültek fel az értékek megállapítása vonatkozásában. A szakvéleményből nem derül ki, hogy a szakértő mi alapján állapította meg a különböző értékeket, illetve olyan mintákat vett alapul az értékeléshez, amelyek nincsenek egy dimenzióban a tárgyban rögzített értékelendő brand-del (nemzetközi top brandek – pl.: GOOGLE, IBM, Coca-Cola, Toyota, BMW stb. - értéke, valamint a nemzeti ligában szereplő csapatok - pl: Videoton, FTC, MTK stb.) - piaci értéke. Ezek az összehasonlító minták az audit megítélése szempontjából nehezen tekinthetők relevánsnak az értékelendő tárggyal összefüggésben, legfeljebb csak mint érdekesség értékelhető.
Továbbá úgy tett megállapítást a szakértő, hogy releváns információk nem álltak rendelkezésére, a kért adatokat vagy hiányosan, vagy egyáltalán nem kapta meg, ezt a tényt pedig maga a szakértő is rögzítette a szakvéleményében.
A szakértő többek között kérte a PMFC-Sport Kft. ügyvezetőjétől a levédettséget igazoló iratokat, ezeket azonban nem kapta meg, azonban az értékelést így is elvégezte. A szakértő tehát feltehetőleg nem vizsgálta meg, hogy az általa értékelendő védjegy egyáltalán le van-e védve vagy sem, mivel ha megtette volna, akkor látta volna, hogy azok ebben az időszakban még nem voltak lajstromozva.
A fenti ügylet vizsgálata olyan körülményeket tárt fel, amelyek alapján kétségessé vált az adásvétel hitelessége, különös tekintettel a nettó 100 millió forintos vételár megállapításának módja és annak realitása vonatkozásában.
A fent leírtakat a Baranya Megyei Rendőr-főkapitányság is az audit által tett megállapításokkal hasonlóan értékelte, ezért nyomozást rendelt el a Btk. 376. § (1) bekezdésébe ütköző és a (4) bekezdés a) pontja szerint minősülő jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés bűntettének gyanúja miatt.
Feljelentés: 2022. február 21.
Nyomozás elrendelése: 2022. március 21.
Eljárást megszüntető határozat: 2022. augusztus 10.
Panasz a határozat ellen: 2022. augusztus 18.
Panasz elutasítás: 2022. augusztus 29.